Thursday, July 18, 2013

Pegawai polis putus kaki kanan dirempuh kereta

HGHQ8dMSatu kemalangan mlbtkan peg Trafik dlm PRK N01 Besut. Kjdian blaku di

Hadapan SK Alor Peroi, Kuala Besut l.krg 4.40 ptg 17.7.2013 mlbtkan m/sikal VFR WPV 2542 dan M/kar proton blm TAR 9252 .

Kjdn blaku semasa G/17408 FARID HASNI BIN MAMAT (33 thn) dr KONTINJEN MELAKA asal. Kuala Ibai Trg sdg mmbuat rondaan brsama Asp Zainal dgn mnggang m/sikal. Sebuah m/kar dr arah Jln Semerak datang dgn laju memotong kenderaan lain (double line).

Asp zainal yg brada dihdpan mengelak (sedikit bergesel), namun mangsa yg brada di blkg m/sikal Asp Zainal tidak sempat mengelak (bertembung), motor dan mangsa tercampak ke kiri jalan dan melanggar tembok sekolah (kaki kanan putus . dijumpai diruntuhan tembok) manakala mangsa dan motor melambung 10 meter dari runtuhan tembok.

Mangsa kemudiannya dibawa ke hospital dengan ambulan. Pemandu m/kar nama Mohd Burhanuddin b Mohd 19 thn kerja; pelajar akan ditahan utk siasatan lanjut.

Update Sinar Harian

KUALA BESUT: Seorang pegawai polis trafik yang bertugas untuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut putus kaki kanan setelah motosikal berkuasa tinggi yang ditungganginya dirempuh sebuah kereta di hadapan Sekolah Kebangsaan Alor Peroi di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.40 petang itu, Insp Farid Hasni Mamat, 33, dari Ibu Pejabat Polis Daerah Melaka Tengah, terhumban kira-kira 10 meter berhampiran tembok sekolah akibat impak rempuhan itu.
Ketika kejadian mangsa bersama Pegawai Penguatkuasa Tadbir Trafik Ibu Pejabat Kontinjen Pahang, ASP Zainalabidin Othman, 48, sedang melakukan rondaan berhampiran kawasan sekolah itu.

Menurut Zainalabidin, selepas selesai melakukan pemeriksaan di sekolah tersebut, mereka berdua menuju ke Sekolah Kebangsaan Kampung Baru apabila sebuah kereta dari arah bertentangan dipandu laju memotong sebuah kenderaan lain.

Katanya beliau yang berada kira-kira 50 meter di hadapan mangsa sempat mengelak kereta Proton Saga yang dipandu seorang pemuda berusia 19 tahun itu namun mangsa gagal berbuat demikian.

Zainalabidin berkata selepas melanggar mangsa, kereta berkenaan yang hilang kawalan melanggar tembok pagar sekolah sehingga runtuh.

“Melihat kejadian itu saya menghampiri mangsa dan melihat sebelah kaki mangsa putus dan dijumpai berhampiran tembok yang runtuh,” katanya ketika ditemui di Hospital Besut, di sini.

Menurutnya mereka berdua baru bertemu sejak Sabtu lepas dan ditugaskan untuk membantu kelancaran trafik sempena PRK DUN Kuala Besut.

Mencerita saat beliau menghampiri mangsa, Zainalabidin berkata beliau terdengar mangsa merintih “Apa dosa saya? Kenapa dia langgar saya?”.

Mangsa yang berasal dari Kuala Ibai, Terengganu itu dikejarkan ke Hospital Besut dengan ambulan sebelum dipindahkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu bagi rawatan lanjut.

Keadaannya kini dilaporkan stabil.

Sementara itu Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri Supt Alias Hashim ketika dihubungi mengesahkan kejadian kemalangan itu.

Katanya suspek yang mengalami kecederaan ringan itu kini ditahan bagi membantu siasatan.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive