Sunday, July 28, 2013

Keris Disabitkan Dengan Salib – Meroyan Red Bean Army

dap-565x518Mungkin malu atau mungkin yang tinggal kini hanyalah Cybertropers Red Bean yang dibayar gaji murah, maka bahan yang dihasilkan juga

semakin hari semakin bodoh.

Namun, dalam bodoh itu, kita tetap juga perlu berhati-hati kerana serangan mereka itu ada potensi untuk mencetuskan suasana huru-hara dan permusuhan antara masyarakat Melayu Islam dengan kaum dan agama lain.

Lihat contoh di atas… tidak semena-mena keris disabitkan dengan ajaran Kristian.

Tujuan pertama rasanya untuk menjatuhkan air muka dan jati diri Melayu dengan senjata yang sinonim dengan mereka pun kononnya direka bangsa lain.

Kedua, untuk mewujudkan kebencian dan curiga antara masyarakat Islam dan bukan Islam terutama masyarakat Kristian.

Apa bila kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan…. sikit-sikit api yang dinyalakan itu akan berkumpul menjadi api yang besar secara perlahan-lahan.

Inilah yang cuba dilakukan Red Bean Army yang kerap dikaitkan dengan DAP.

Gambar di atas sebenarnya turut disertai penjelasan seperti di bawah;

Bongkar!!!
Asal usul keris ditanah melayu adalah dipengaruhi oleh dakyah kristianisasi. pada awal kurun pemerintahan kerajaan srivijaya II. para mubaligh kristian dari vatikan telah datang ke asia tenggara lalu mereka mimikiran bagaimana untuk menjatuhkan pengaruh hindu yg begitu kuat ditanah melayu. lalu mereka belajar seni budaya melayu hinggalah terciptanye keris yg dibentuk dari salib.

Keris = Christ

**Ah Beng manalah yang kena candu dan berhalusinasi begitu parah sekali semasa menghasilkan grafik batu api ni?

Yang kita tahu, keris berasal dari Kerajaan Majapahit yang berkuasa pada kurun ke 13. Setelah Kerajaan Majapahit jatuh, sebahagian dari pandai besi-pandai besinya berhijrah ke bahagian lain di Tanah Jawa, Kepulauan Sumatra, Kepulauan Sulawesi dan akhirnya ke Tanah Melayu. Keris berkembang sebagai senjata di Tanah Melayu sehinggalah apabila Tanah Melayu dijajah oleh British.

Undang-undang British tidak membenarkan keris dipakai pada badan atau digunakan sebagai senjata dan ia hanya digunakan untuk tujuan adat istiadat sahaja.

Terdapat berbagai jenis keris, bagaimanapun Keris Melayu yang digunakan oleh orang Melayu adalah lazimnya bercirikan jenis keris Majapahit iaitu keris yang asal, berhulukan Jawa Demam dan sampir berbentuk sampan.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive