Tuesday, May 28, 2013

LELAKI TERANGSANG PADA WANITA BERBAJU MERAH

image (1)Tidak semua orang berani memakai pakaian berwarna merah, kerana

warna yang membara ini membuat orang lebih cepat memperhatikan Anda.

Namun memang inilah kunci untuk membuat lelaki tertarik pada Anda. Menurut penelitian, perempuan berpakaian merah tak hanya terlihat lebih menarik, tetapi juga membuat lelaki di sekitarnya menjadi lebih perhatian, lebih genit, dan ingin mengenal Anda lebih jauh.

Kesimpulan ini didapatkan setelah para peneliti menunjukkan foto perempuan yang wajahnya lumayan menarik, dengan atasan berwarna merah, kepada sekelompok mahasiswa. Kelompok yang lain ditunjukkan foto perempuan tersebut mengenakan baju biru. Para responden kemudian ditanya, jika bertemu perempuan itu, pertanyaan apa yang ingin mereka ajukan.

Ternyata, mereka yang ditunjukkan foto saat perempuan itu memakai baju merah, cenderung memilih pertanyaan yang lebih menggoda, demikian dilaporkan The European Journal of Social Psychology.

Dalam pengujian kedua, para lelaki ditunjukkan foto-foto, dan diberi kesempatan untuk berbicara dengan perempuan di dalam foto ketika mereka berada di ruangan peribadi. Masing-masing lelaki diminta untuk mengambil satu dari dua kerusi, dan duduk di hadapan perempuan itu bila ia datang..Lelaki yang telah melihat foto dimana perempuan itu mengenakan pakaian merah, ternyata meletakkan kerusinya lebih dekat ke kerusi dimana perempuan itu diperkirakan akan duduk. Dengan kata lain, para lelaki itu ingin mendekat lebih jauh.

Para peneliti meyakini bahawa fenomena ini berakar dari evolusi, dimana merah menunjukkan peluang untuk mencari pasangan. Dalam dunia haiwan, merah seringkali merupakan signal bahwa si betina berada dalam keadaan paling subur. Contohnya, babon dan chimpanze betina memerah dengan jelas ketika mendekati masa ovulasi.

Kerana itu, Niesta Kayser, peneliti dari University of Rochester di New York menyarankan kaum perempuan untuk mengenakan atasan atau gaun merah bila hendak berdating dengan lelaki yang disukainya. "Perempuan juga lebih mungkin untuk berhasil dalam dating online, ketika mereka mengupload foto mereka dalam pakaian merah," katanya.

Nah, meskipun Anda sudah berusaha maksima dengan pakaian merah Anda, lebih baik Anda tetap berhati-hati. Jangan sampai Anda mengorbankan identiti Anda hanya demi mendapatkan lelaki. Anda tetap harus mengenal lelakiini lebih jauh. Atau, kenakan saja pakaian merah ketika suami sedang berulang tahun. Dijamin dia bakal makin cinta!

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive