Wednesday, May 29, 2013

MENARIK! JAM TANGAN DARI KAYU.

2013-05-21_234020Valerii Danevych adalah seorang tukang kayu dariUkraine.

Hidupnya pundiabadikan dengan membuat jam tangan yangkeseluruhannya dari kayu,bahkan sampai ke mesin penggerak jarum penunjuk waktu.
Valerii sudah tertarik dengan hal-hal seni sejak duduk di bangku sekolah. Iadibesarkan di persekitaran yang tepat sehingga kemampuannya mencipta kerajinan seni semakin bertambah baik.
Sampai pada tahun 2005, tanpa ada latihan membuat jam tangan, Valerii memulakan pekerjaan untukmencipta jam tangan kayu berfungsi. Ia menentukan jenis kayu yang sesuai dan bahagian-bahagianterkecil yang diperlukan. Jam tangan kayu pertamanya pun berjaya diselesaikan pada tahun 2008 lalu.
Sebagaimana disiarkan dari OddityCentral, Valerii terinspirasi oleh keluarga Bronnikov yang sudah membuat arloji saku unik dan berbahan tidak biasa.
Valerii selama ini bekerja di bawah mikroskop untuk mendapatkan detail jam tangan dengansempurna. Karya terbaru Valerii adalah jam tangan lelaki yang boleh bertahan menunjukkan masasampai tujuh bulan. Harganya? Cukup mahal, yaitu 100 ribu euro
Atas prestasinya yang luar biasa dalam bidang pembuatan jam tangan, Valerii Danevych telahdicalonkan sebagai Horological Academy of Independent Creators

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive